Hem Föreningen Vandringsberättelser Kronoskogen Ottos runda Statistik Arkivet

2021-06-17

2021-03-10

2021-03-04

Ottos rund är utmärkt med svarta prickar på gul slinga. Kartbilden är hämtad från www.engelholm.se

En av de nya skyltarna på plats 210310.

Otto Carlsson (1923-2008), Ängelholms mest kände vandrare.

Ottos runda är döpt efter vandringsentusiasten Otto Carlsson och Ingrid Jönsson tog initiativet till rundan år 1999.

I början av 1999 ombads Otto Carlsson, som kände skogen och dess stigar väl, av dåvarande styrelse att lägga upp en ”fast” vandringsled på c:a 10 km som skulle spegla Ängelholms alla fina sidor, åpromenaden, skogen och havet och som vem som helst kunde hitta runt utan guide.

Det gjorde Otto med bravour. Vid "invigningen" i maj samma år överraskades han med ett litet firande i Sibirien (kaffe och leverpastejsnittar) och Ingrid Jönsson från styrelsen överlämnade en rolig skylt i form av en björkgren, som gick att öppna, och där stod "Ottos Runda" inbränt.

Sålunda döptes rundan för att hedra Otto och hans insatser för vandrarföreningen. Markeringarna (gökarna) gjordes av Evan Madsen, som även har tillverkat den fina stora skylten vi använder ibland vid våra arrangemang.

I april 2002 godkändes den av Svenska Folksportförbundet (SFF) och invigdes officiellt som internationell ”Året-runt-vandringsled”.

Otto gick bort den 23 november 2008, 85 år gammal. Då hade han så sent som året innan varit vandringsledare för "Julmaten vandras bort" på annandagen, med start från Långsjön runt trakterna i Össjö. Denna vandring var han också initiativtagare till och hade lett sedan 14 år tillbaka.

Till toppen på sidan

220204 - Den 4 Februari 2022 såg det ut så här på Ottos Runda vid de nylagda spångarna mellan havet och Malavägen. Behövs kanske höjas lite??

Till toppen på sidan

210617 - Spångbygge Vi var fyra stycken som strålade samman på parkeringen vid Sibirien-stranden redan kl. åtta på morgonen.

Snart hade vi förflyttat oss norrut några hundra meter på gång- och cykelstigen, där ett litet virkesupplag signalerade var vi skulle in bland björkslyn längs vandringsleden.

Efter en liten rekognosering och anslutning av ytterligare en "jobbare", kom vi igång med myggmedelinsmörjning, materialtransport och konstruktionsdiskussioner. Arbetsuppgifterna fördelades och snart var första etappen av de nya spångarna på plats.

En sjätte man förstärkte snart arbetsstyrkan. Några timmar senare, fyllda av effektivt arbete, drypande svett i solgasset och svärmande insekter, var arbetet färdigt och kunde besiktigas av två kvinnliga styrelsemedlemmar. Det befanns ypperligt gott och trötta skruvdragare, sågar och män kunde lämna djungeln och återvända till civiliserade trakter för vila och påfyllning av energi.

Alla inblandade är värda ett stort tack för denna extraordinära insats!

Nedtecknat av PeO Jansson

Till toppen på sidan

210310 - Nu har vi bytt skyltarna på Ottos Runda, sånär som ett par kompletteringar som Göran har lovat fixa.

Det är kanske någon annan i föreningen, som skickat in och skrivit om arbetsvandringen och kanske även bilder. Vi blev ju bjudna på fika av Lena, Christina och Piia.

Det var Kristian, Göran, Thomas och jag; som bytte skyltar. Skickar med några bilder som visar några av ställena där vi bytte skyltar.

Bengt.

Till toppen på sidan

210304 - Dags för nya skyltar på Ottos runda. Vi var 7 st. som tog oss an jobbet. Några stod för att skruva ner och skruva upp de vackra Lergöksskyltarna. Andra såg till att det fanns en trevlig fika-paus tillsammans. Jobbet kommer att fortsätta nästa vecka.

Postadress:
Engelholms VF - Gång och Vandring